Odpovede na Vaše otázky

Už viac ako 18 rokov bývame s rodinou v nájomnom byte. Je možné tento byt od mesta odkúpiť?
Momentálne to možné nie je, ŠFRB síce umožňuje splatenie úveru každému žiadateľovi avšak výnimkou sú úvery na obstaranie nájomných bytov, kde je zmluvne dohodnutá podmienka zachovania nájomného charakteru po dobu 30 rokov.
Prečo nepremáva autobus na vojenskú polikliniku?
Dopravca dlhodobo neplnil zákonom stanovené a zmluvou dohodnuté podmienky. Po upozornení na uvedené skutočnosti dopravca vypovedal zmluvu. Doprava na vojenskú polikliniku je zabezpečená sociálnym taxíkom, ktorý využívajú hlavne seniori a je bezplatný.
Podľa informácií je nedostatok miest v Domove pre seniorov. Prečo mesto nenadstaví ďalšie poschodie?
Dôvodov prečo nie je možné nadstaviť DS je viac. Súčasná stavba stojí na základoch, ktoré nie sú dimenzované na väčšiu záťaž. Mesto nemôže takúto investíciu realizovať z vlastných zdrojov (je to finančne náročné), potrebuje na to finančné prostriedky z projektov EU a tam je podmienka, že v DS nemôže byť viac ako 35 klientov.

Plánujeme sa uchádzať o finančné prostriedky z EU na nový DSS a výstavbu bytov pre seniorov v KU Hájnik v blízkosti rieky Hron, kde by mali k dispozícii aj služby.

Ešte v roku 2019 hlavná kontrolórka mesta vykonala na podnet občana kontrolu vyplatených miezd primátorovi, viceprimátorovi a hlavnej kontrolórke za roky 2014-2018. Kontrolou bolo zistené, že za niektoré roky boli mzdy vyplatené vyššie ako mali byť. O aké sumy sa jednalo? Vrátili dotyční zamestnanci, p. Dunčko, p. Urbanec a p. Škorňová financie, ktorými sa neoprávnene obohatili?
Bohužiaľ, do dnešného dňa ani jeden z vyššie uvedených nevrátil ani cent z neoprávnene vyplatených finančných prostriedkov. P. Dunčko mal vrátiť za rok 2015 sumu 2.317,98€ a za rok 2016 sumu 2.769,61€ (spolu 5.087,59€) , p. Urbanec mal vrátiť za rok 2015 sumu 323,99€, za rok 2016 sumu 652,03€ a za rok 2017 sumu 80,90€ (spolu 1.056,92€). Hlavná kontrolórka za rok 2016 sumu 692,08€. Celková škoda spolu s odvodmi je vo výške 9.243,14 €. Mňa osobne to najviac mrzí práve pri hlavnej kontrolórke, ktorá kontrolu vykonala, zistila neoprávnené obohatenie a vôbec v danej veci nekonala. Podľa mňa osoba, ktorá vie o svojom neoprávnenom obohatení a nekoná tak, aby to napravila nemôže vykonávať tak zodpovednú funkciu ako je hlavný kontrolór mesta.
Urobíte už konečne niečo s tou vytekajúcou vodou pri železničnej stanici?
Vytekajúca voda už nevyteká. Pôvodne sme plánovali tlakom prečistiť kanalizáciu, ale keĎže sa jedná o dlhodobý problém, pôvodnú kanalizáciu sme nenašli, a tak sme museli osadiť novú. Voda už nevyteká na ulicu, ale tečie tam, kde má.
Pod cintorínom Rybáre, na pravej strane (na Kozáku) presakuje na povrch voda. Už to trvá niekoľko rokov a zatápa miesto, kde sa deti chodievajú sánkovať. Plánuje sa s tým niečo robiť?
Uvedené miesto sa nachádza na pozemkoch Slovenského pozemkového fondu, v správe Kúpeľov Sliač a.s.. Po dohode s nimi tam chceme realizovať vodozádržné opatrenia v podobe sedimantačných jazierok aj s úpravou toku od kúpeľov s vytvorením oddychovej zóny pre Sliačanov, návštevníkov a kúpeľných hostí. Po odsúhlasení zámeru Inšpektorát kúpeľov a žriediel dáme vypracovať projektovú dokumentáciu a budeme sa uchádzať o zdroje z EU.
Ulice na Brázdach a Rybárska sú v kritickom stave, kedy je plánovaná ich rekonštrukcia?
Na rekonštrukciu na ulicu Na Brázdach máme projekt aj povolenia, jej rekonštrukcia je na pláne po skončení prác na výstavbe CSS a po rekonštrukcii vodovodu a kanalizácie prevádzkovateľom – StVs . Podmienkou je aj odsúhlasenie úverových zdrojov poslancami.

Na ulicu Rybárska je potrebné riešiť komplexne. Je potrebné zachovať zeleň, zväčšiť počet parkovacích miest a pritom neznížiť komfort tam žijúcich obyvateľov. Máme vypracované štúdie ako by po rekonštrukcii mohla Rybárska ulica vyzerať. Štúdie plánujeme odkomunikovať s občanmi a spoločne vybrať to najlepšie a najvhodnejšie riešenie. Následne dáme vypracovať projektovú dokumentáciu a po získaní dostatku finančných prostriedkov sa môžeme pustiť do rekonštrukcie.

Športová hala vo vlastníctve mesta už nepostačuje potrebám obyvateľov. Plánuje mesto nejaké investície do športovej infraštruktúry?
Áno, plánuje. Investície do športovej infraštruktúry sú nevyhnutné a potrebné z pohľadu dlhodobej udržateľnosti záujmu o šport. Uvažujeme na d viacerými možnosťami. Jednou z nich je vybudovať športovú halu v blízkosti školy. Ďalšia možnosť je vyčleniť v územnom pláne dostatočne veľké územie na rozvoj športových aktivít – vybudovať športovú halu, futbalové ihrisko a potrebné zázemie a iné ihriská (beac ).
Nové lokality na výstavbu rodinných domov a bytových domov so sebou prinášajú aj nových občanov a deti, ktoré bude potrebné umiestniť do materských škôlok a základnej školy. Súčasná kapacita je už naplnená, ako to plánujete riešiť?
V súčasnej dobe sme zvýšili kapacitu MŠ Cikkerova o 15 miest prestavbou bývalej kuchyne, ktorá sa už nevyužívala na pôvodné účely. Plánujeme v zvyšovaní kapacít v uvedenej MŠ pokračovať, nadstavbou môžeme zvýšiť kapacitu o 30 - 45 miest. Čo sa týka ZŠ v súčasnosti kapacitne vyhovuje, V budúcnosti budeme, tak ako v minulosti, zvyšovať kapacitu prístavbou. Pri rozšírení kapacít ZŠ bude potrebné rozšíriť aj školskú jedáleň.
Na Sliači je veľký záujem o výuku v základnej umeleckej škole, ktorej kapacity sú už v súčasnej dobe veľmi obmedzené. Čo s tým plánujete robiť?
Je spracovaný projekt na nadstavbu ešte spred roka 2017, ale bohužiaľ v tom čase z dôvodu nelegálnej práce na MsU (za bývalého vedenia) nebolo možné požiadať o podporu z fondov EU a v súčasnej dobe nie je možnosť čerpať žiadne fondy na zvýšenie kapacít – rozšírenie ZUŠ. Takže ak budeme niečo realizovať, budeme to musieť hradiť z vlastných zdrojov, resp. z úveru. Ja osobne veľmi podporujem myšlienku zvýšenia možnosti poskytnúť umelecké vzdelanie (hudba, spev, tanec...) čo najväčšiemu počtu detí, avšak budeme musieť zvoliť čo najmenej finančne náročný variant prístavby alebo nadstavby objektu základnej umeleckej školy.
Keby budú dokončené opravy a rekonštrukcie všetkých autobusových zastávok?
Zostáva opraviť ešte 4 zastávky. Zastávku pri cintoríne, na vstupe do Sliača od Zv, opravíme v priebehu pár dní. Tie 2 pri katolíckom kostole sú v pláne začiatkom roka 2023. Čo sa týka zastávky pri ul. Krátkej, tá je umiestnená na pozemku, ktorý nie je vo vlastníctve mesta a podľa UPM CMZ tam má byť vybudovaný autobusový záliv, ktorý je už naprojektovaný. Po odkúpení pozemkov pod autobusovú zastávku, bude vybudovaná nová. Predpokladám, že koncom roka 2023.
Kedy je na pláne oprava chodníka na ulici ČSA?
Opravu plánujeme v roku 2023 po skončení verejného obstarávania dodávateľa prác.
Prečo tak dlho trvá realizácia Centra sociálnych služieb?
Zmluva o poskytnutie nenávratného finančného príspevku bola podpísaná ešte začiatkom roka 2019, avšak verejné obstarávanie bolo ukončené až v roku 2022 a to z dôvodu nekvalitne vypracovaného projektu, čo sa podpísalo aj pod problémy s jeho realizáciou (nenaprojektované búranie komína bývalej kotolne, nenaprojektovaná prekládka plynu, nenaprojektovaná prekládka funkčného rozvádzača elektrického vedenia nachádzajúceho sa v priestoroch súčasnej kotolne). Všetky tieto nedorobky z minulosti nás budú stáť ďalšie financie, a to minimálne 25tisíc. Na stavbe prebiehal štátny stavebný dozor a štátna stavebná inšpekcia. Obe kontroly dopadli na 1. V procese búrania a iných stavebných prác nenašli žiadne pochybenie. Keby bol projekt dobre pripravený, už sme mohli stavať obvodové múry.
Používate SMV na súkromné účely?
SMV nepoužívam na súkromné účely. Používam ho len v súvislosti s plnením pracovných povinností. Medzi pracovné povinnosti primátora patrí aj reprezentovanie a zviditeľňovanie mesta. Taktiež aj účasť na rôznych akciách organizovaných štátnou a verejnou správou a inými organizáciami, ktoré sa konajú aj cez víkendy. SMV používam aj na dovoz stravy cez víkend do nášho DS a pri účasti na podujatiach organizovaných na Sliači a v iných mestách a obciach.
Aká je pracovná doba primátora?
Primátor je menovaný do funkcie na ustanovujúcom zastupiteľstve a ujíma sa svojej funkcie zložením sľubu. Vzhľadom na pracovné povinnosti vyplývajúce zo zákona č. 369/1990 o obecnom zriadení a ostatných právnych predpisov môžeme smelo povedať, že pracovná doba je 24 hodín. Musí byť k dispozícii nielen cez deň na riešenie problémov mesta, ale musí mesto aj reprezentovať a byť pripravený okamžite riešiť krízové situácie (Covid, utečenci, požiar, záplavy...).
Počul som, že nie je dostatok miesta na cintorínoch. Je to pravda?
Na všetkých cintorínoch v správe mesta je dostatok miesta na pochovávanie našich blízkych. Podarilo sa nám v tesnej blízkosti cintorína Hájniky kúpiť pozemky od súkromných vlastníkov a v Rybároch zameniť s Kúpeľmi Sliač a.s. čím sme získali dostatok miesta. Na cintoríne Rybáre sme inštalovali prvé kolumbárium na urny s popolom. Na cintoríne Hájniky plánujeme vybudovať záhradu pokoja, kolumbárium a pochovávanie aj v Záhrade spomienok, čo je cintorín, ktorý rešpektuje ľudí aj prírodu.
Mnoho obyvateľov nášho mesta využíva zdravotnícke služby v Poliklinike. Bude možné dostať sa bezkolízne do Polikliniky aj na bicykli?
Pripravujeme nový vstup do Vojenskej polikliniky od Hron. Jednáme s MO SR o odkúpení pozemku na vytvorenie vstupu. Ak by z akéhokoľvek dôvodu kúpa neprebehla, zabezpečíme vstup do areálu Vojenskej polikliniky cez pozemky vo vlastníctve mesta. Tento vstup budú môcť využívať aj zamestnanci MO SR.

Plánujeme aj vzájomne prepojiť existujúce cyklocestičky na obidvoch stranách Hrona premostením prostredníctvom cyklolávky. Našim cieľom je zvýšiť mobilitu formou bezmotorovej dopravy a zvýšiť bezpečnosť cyklistov ako aj peších obyvateľov. Prepojený systém cyklocestičiek prispeje aj k podpore rekreačného športu. Finančné prostriedky na realizáciu cyklocestičky budeme hľadať aj v podporných programoch rozvoja a v pláne obnovy.

Plánuje sa rozvoj cyklociest aj mimo mesta, napr. smerom na Veľkú Lúku?
Práve doplnením našich cyklocestičiek po oboch stranách Hrona uvažujeme s napojením za futbalovým ihriskom na regionálnu trasu, ktorú realizuje VÚC.
Dnešná dopravná situácia najmä v križovatke „pri mestskom úrade“ je kritická. Ako sa uvažuje s vyriešením tejto situácie?
Máme vypracovanú štúdiu na „kruháč“ a aj súhlasy na jej vybudovanie, tiež sme vykúpili a zamenili pozemky potrebné pod stavbu. Aj v platnom územnom pláne mesta máme túto križovatku navrhnutú ako okružnú. Bohužiaľ, vlastníkom komunikácií sú Slovenská správa ciest a VUC a oni nie sú ochotné investovať potrebných 100.000,-€ na vybudovanie „kruháča“ No a my nemôžeme investovať do cudzieho majetku. Aktívne však rokujeme s vlastníkmi, aby urýchlene zaradili spomenutú križovatku do investičných plánov.
Demografická krivka v meste Sliač má v posledných rokoch klesajúcu tendenciu – klesá nám počet obyvateľov. Ako sa chce mesto s týmto faktom vysporiadať?
My môžeme vytvárať predpoklady najmä pre kvalitné bývanie a služby v meste. Dohodou s vlastníkom pozemkov v lokalite Hájniky Juh (Slnečnice) sme vyriešili zmenu územného plánu tak, aby sa územie určené pre sklady a výrobu zmenilo na obytné územie. Investor už dnes zabezpečuje projekty pre vydanie potrebných povolení k realizácii. Takto nám pribudne cca 600 obyvateľov. Treba povedať, že novou lokalitou sa zároveň vyrieši aj nebezpečná križovatka od Zvolena a Kováčovej, kde bude vybudovaná okružná križovatka. Okrem toho sa rozrastá aj Trebuľa.
Bude na Sliači konečne aj iný reťazec ako Jednota?
V novej lokalite Hájniky Juh - Slnečnice je plánovaná BILLA. Rokovania už prebehli a investor zabezpečuje projektovú dokumentáciu a potrebné potvrdenia.
NAHOR